Ułatwienia dostępu

Zrównoważony ekosystem edukacji klimatycznej – Polska, Czechy, Niemcy

Cel projektu:
budowa nowego modelu praktycznej i sprawczej edukacji klimatycznej, w której uczniowie będą poznawać narzędzia i rozwijać umiejętności pozwalające zapobiegać zmianie klimatu oraz adaptować się do nich.
Nauczycielu! Pobierz bezpłatny podręcznik edukacji klimatycznej, który wesprze Cię w Twojej codziennej pracy.

Zmiana klimatu nie jest już abstrakcyjną apokaliptyczną prognozą, jest naszą codziennością i jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi ludzkość. Edukacja klimatyczna pomaga zwiększyć świadomość społeczeństwa na temat wpływu człowieka na zmiany klimatu i uczy podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska oraz adaptacji do zmian. Dzięki edukacji klimatycznej możemy sprawczo działać i zapewnić lepszą przyszłość nam wszystkim.

 

Program sprawczej edukacji klimatycznej

Dlatego stworzyliśmy program sprawczej edukacji klimatycznej wykorzystujący elastyczny model, oparty na umiejętnościach i sprawczości. Uniwersalność i potencjał do dostosowania go przez nauczycieli różnych przedmiotów jest podstawą do tego, by mógł uzupełniać podstawę programową. Równoważnym celem było zbudowanie ekosystemu wokół szkoły poprzez stworzenie przestrzeni do wymiany wiedzy dla lokalnych intersariuszy. To, co wyróżnia tę metodę, to podejście 'place based education’ – uczymy osadzeni w prawdziwej rzeczywistości, wychodzimy poza klasę, uczymy obserwować i badać (praktycznie) naturę i świat wokół. Nauczyciel towarzyszy uczniom, pokazuje 'jak’, pozwala popełniać błędy, jest tutorem i mentorem.
Projekt został zrealizowany wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, SEVER – Centre for Environmental Education z Czech oraz EuroSoc-digital GmbH (EUD) z Niemiec. Jest częścią Europejskiej Inicjatywy Ochrony Klimatu (EUKI) realizowanej w imieniu federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych (BMU).
 
 

Do kogo program jest skierowany?

Program kierowany jest do 5 grup interesariuszy – Nauczycieli, Dyrektorów szkól, samorządu, lokalnego biznesu i lokalnych NGO-sów. Przedstawiciele tych pięciu grup niezbędni są, by tworzyć wokół szkoły ekosystem edukacji praktycznej i sprawczej. Projekt był realizowany ze środków Europejskiej inicjatywy Klimatycznej EUKI, zakończył się w styczniu 2024 roku. Jednak produkt końcowy programu – podręcznik edukacji klimatycznej i platforma CEOP dla ekspertów klimatycznych są nadal dostępne dla wszystkich.
 
Praca w modelu przebiega w kilku etapach: młodzież identyfikuje lokalne problemy klimatyczne, następnie projektowane są prototypy rozwiązań, by na końcu – z pomocą ekosystemu wsparcia – wdrażać rozwiązania w przestrzeni wokół szkoły. Program to kompendium wiedzy o tym, jak uczyć o zmianie klimatu. Daje praktyczne umiejętności związane z edukacją terenową, włączaniem empatii w proces nauczania, praktycznie uczy o tym, jak wykorzystywać procesy kreatywne do rozwiązywania problemów, uczy zarządzania interesariuszami, podejścia projektowego oraz wykorzystania technologii w edukacji klimatycznej. Pokazuje proces możliwy do zastosowania na różnych przedmiotach. Nauczyciele pracujący tą metodą mają szansę realnie zaangażować młodzież. Jednocześnie edukacja nastawiona na sprawczość będzie rozwijać umiejętności i kompetencje uczniów takie jak: krytyczne myślenie, empatia, odpowiedzialność, kreatywność, współpracę – istotne dla zmiennego rynku pracy przyszłości.

Jak powstawał program?

Zaproszono wszystkich interesariuszy projektu z Województwa Dolnośląskiego do wypracowania wspólnego rozumienia pojęcia zmiany klimatu i edukacji klimatycznej w innowacyjnej formule warsztatów nastawionej na dialog oraz lokalne potrzeby – Open Space Technology, uwzględniając specyfikę i możliwości wynikające ze współpracy transgranicznej regionów Polski, Czech i Niemiec.
 
Wyniki warsztatów, zwłaszcza Lokalne Deklaracje Klimatyczne, uwzględnione zostały w równolegle przygotowywanym przez ekspertów modelu (podręczniku) edukacji klimatycznej nastawionej na sprawczość. Model ten stanowił trzon warsztatów skierowanych do nauczycieli 100 szkół podstawowych i średnich. Ostatnim etapem projektu był 6-miesięczny pilotaż wdrożeniowy, realizowany w 8 szkołach woj. Dolnośląskiego, Czech i Niemiec.
 
Równolegle powstała Internetowa Platforma Ekspertów Klimatycznych (CEOP – Climate Expert Online Platform), stanowiąca przestrzeń wymiany wiedzy przez społeczność edukatorów klimatycznych działających w regionie. Za jej pomocą użytkownicy (nauczyciele, przedstawiciele samorządów, biznesu, organizacji pozarządowych) będą mogli pogłębiać wiedzę poprzez zapoznanie się z udostępnionymi tam materiałami, inicjować nowe działania, nawiązując kontakty z innymi ekspertami.
 
Elementy programu

Przygotowany przez ekspertów jest kompendium wiedzy o tym, jak uczyć o zmianie klimatu; daje praktyczne umiejętności związane z edukacją terenową; włączaniem empatii w proces nauczania; uczy, jak wykorzystywać procesy kreatywne do rozwiązywania problemów, podejścia projektowego oraz wykorzystania technologii w edukacji klimatycznej. 

Dzięki stałemu dostępowi do wiedzy zgromadzonej na platformie cyfrowej, innych ekspertów (nauczycieli, edukatorów) i wielostronnej komunikacji, użytkownicy będą gotowi do tworzenia nowych inicjatyw promujących agendę klimatyczną, szczególnie tych angażujących młodzież. 

Prowadzimy warsztaty, podczas których nauczyciele mogą przejść w praktyce przez ścieżkę programu, którą lada moment będą prowadzić uczniów. 

Opracowana przez nas metoda wykorzystywana w naszych programach została solidnie przetestowana w szkołach, na setkach uczniów w 3 krajach (Polska, Czechy, Niemcy), w trakcie ponad 6 000 godzin lekcyjnych! Wspólnie opracujemy harmonogramy projektowe, by zaplanować proces wdrażania. 

Nov 09, 2017

Nauczyciele będą potrafili przejść z uczniami przez cały proces nauki praktycznej - od zmapowania problemów i potrzeb otoczenia, przez analizę środowiskową, zaprojektowanie rozwiązań, poszukiwanie ich finansowania, aż po realizację.

Nov 09, 2017

Pokazujemy, jak uczyć, by edukacja była nastawiona na sprawczość, rozwijała umiejętności i kompetencje uczniów, takie jak: krytyczne myślenie, empatia, odpowiedzialność, kreatywność, współpracę istotne dla zmiennego rynku pracy przyszłości. Nauczyciele pracujący naszą metodą mają szansę realnie zaangażować młodzież. Towarzyszymy im w tym procesie. 

Nov 09, 2017
Nasze sukcesy
podręcznik z metodami pracy dla nauczycieli (scenariusze, ćwiczenia, plany) PODRĘCZNIK
6000 GODZIN zajęć lekcyjnych zrealizowanych w ramach nauki o zmianie klimatu
Polska, Czechy, Niemcy 3 KRAJE
Pilotaż odbywał się w 8 szkołach - 16 nauczycieli oraz 160 dzieci PILOTAŻ
100 NAUCZYCIELI przeszkoliliśmy ponad 100 nauczycieli
stworzyliśmy platformę e-learningową i edukatorów klimatycznych do pozyskiwania i wymiany wiedzy oraz networkinguPLATFORMA
Skontaktuj się z nami. Porozmawiajmy.
Agata Juzyk

Dyrektorka programowa

Zaproś nas do swojej szkoły. Zmieniajmy świat systemowo – razem.
Jesteśmy organizacją skupioną na działaniu!

Zobacz co osiągnęły dzieci w ramach naszych projektów - uczniowie stworzyli około 100 różnych prototypów, część z nich to wdrożone rozwiązania. Przeczytaj także o innych naszych osiągnięciach.

W jaki sposób możesz pomóc?

Wspierając naszą fundację pomagasz dzieciom wyposażając je w narzędzia i wiedzę do projektowania rozwiązań na ich lokalne problemy środowiskowe, a tym samym do walki o lepszą przyszłość świata.

Termin płatności co miesiąc

Aktualności
Nowy model i podręcznik Edukacji Klimatycznej
8 listopada 2023 r. we Wrocławiu na konferencji zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego pokazaliśmy model i podręcznik Edukacji Klimatycznej dla szkół, dzięki, któremu nauczyciele będą mogli pracować z uczniami w tematyce zmiany klimatu rozwijając ich sprawczość i praktyczne umiejętności niezbędne na rynku pracy.
Relacja z warsztatów Open Space „Bezgranicznie dbamy o klimat”. Inicjatywa klimatyczna EUKI
Warsztaty to część projektu, którego celem jest budowa nowego modelu praktycznej i sprawczej edukacji klimatycznej w szkołach. Spotkania przeprowadzone były Metodą Otwartej Przestrzeni – Open Space Technology, co umożliwiło swobodną dyskusję i podejmowanie tematów środowiskowych oraz klimatycznych ważnych dla poszczególnych regionów oraz interesariuszy.
Reportaż z warsztatów dla nauczycieli
Co zyskujesz dołączając do naszej platformy

Zostaw nam swój e-mail, a dostaniesz od nas zaproszenie do naszej nowej platformy e-learningowej, która gromadzi społeczność edukatorów środowiskowych.

Zyskasz dostęp do ciekawych materiałów edukacyjnych i webinarów eksperckich, a dzięki kontaktom w sieci możesz tworzyć lepsze projekty edukacyjne, zapraszać ciekawych gości na swoje zajęcia i uczestniczyć w inicjatywach edukacji ekologicznej, które wykraczają poza Twoje miejsce pracy, miasto czy kraj. 

Zarejestruj się
Partnerzy projektu