Ułatwienia dostępu

Migracje klimatyczne

Cel projektu:
promować otwartość na różnorodność kulturową, migracje i inkluzywność edukacyjną w szkołach, gdzie każde dziecko niezależnie od kraju pochodzenia może się rozwijać.

Inkluzywna edukacyjnie szkoła jest miejscem, gdzie każde dziecko niezależnie od swojego pochodzenia, kultury czy języka, może rozwijać swoje umiejętności i talenty.

To szkoła, która promuje otwartość na różnorodność kulturową i szanuje migracje jako naturalną część współczesnego świata.

W takiej szkole uczniowie uczą się akceptacji i szacunku dla innych, co pomaga im stać się tolerancyjnymi i odpowiedzialnymi obywatelami.

Zmiany środowiska i klimatu wywołują zmiany gospodarcze i społeczne. Są jednym z katalizatorów konfliktów, gdyż wiąże się z nimi: nierówny dostęp do zasobów lub niemożność życia w zagrożonym obszarze. W ich wyniku oraz w procesach, które są z nimi powiązane (czasami pośrednio) dochodzi do migracji dużych grup ludzi. Do czasu kryzysu humanitarnego na granicy polsko-białoruskiej oraz wojny w Ukrainie, Polska nie doświadczyła skutków dużych migracji ludności.  Obecnie większa liczba uczniów, uczniowie innych narodowości, mówiący w obcym języku i funkcjonujący w odmiennej kulturze to także wyzwanie dla placówek edukacyjnych – szkoły, nauczycieli, uczniów – tych obecnych i nowych. Nie musi tak być.

Nasze projekty wspierają dzieci i młodzież uchodźczą w procesie uczenia się w szkole oraz w integracji z polskim społeczeństwem. Dzięki kompleksowemu podejściu, wspierane są zarówno same dzieci i młodzież, jak i ich otoczenie – nauczyciele, społeczność szkolna i rodzice – w celu zapewnienia młodym ludziom szybkiego wdrożenia do szkoły i trwałych perspektyw na przyszłość. Nasze doświadczenie w pracy z uczniami w kryzysie uchodźczym oraz szkołami ugruntowaliśmy podczas projektów realizowanych z dziećmi z Ukrainy w całej Polsce.

Jak pracujemy?
Dajemy wsparcie i wiedzę

Pomagamy w nabywaniu umiejętności i rozwijaniu kompetencji opartych na komunikacji (w tym międzykulturowej), empatii, dostępnych mechanizmach pomocy, budowaniu wsparcia osobom potrzebującym (uczeń, rodzic, nauczyciel, pracownik placówki pedagogiczno-psychologicznej) i budowanie nowych więzi społecznych oraz sieci wsparcia.

Zapewniamy szkolenia i materiały dla nauczycieli pracujących z klasami, w których znajdują się dzieci uchodźców (które nie mówią po polsku, są w ciężkim stanie psychicznym, nie znają swojego otoczenia) oraz szkolenie asystentów międzykulturowych, którzy będą wspierać nauczycieli.

Pomagamy organizować zajęcia dla społeczności szkolnych, które pozwolą na stworzenie własnych pomysłów na włączenie nowych uczniów. Organizujemy bezpośrednie wsparcie dzieci uchodźców poprzez zajęcia integracyjne w trakcie roku szkolnego (grupy rotacyjne, mieszane z uczniami polskimi), umożliwiające im poznanie otoczenia, odnalezienie się w nowym środowisku oraz w okresie letnim (mieszane grupy uczniów polskich i ukraińskich, półkolonie letnie), zapewniające opiekę i odpoczynek dzieciom uchodźców.

Wspieramy w przygotowaniu bezpiecznej przestrzeni i opieki dla dzieci pozostających w ukraińskim systemie edukacji (mobilne pawilony z wyposażeniem), z ukraińskojęzycznym nauczycielem wspomagającym lub wychowawcami. Pozwalają zintegrować się z lokalnym społeczeństwem, wspólnie wypracowywać mechanizmy wsparcia i egzystencji.

Nov 09, 2017
Nasze sukcesy
8 SZKÓŁ I 5 PORADNI psychologiczno-pedagogicznych przeszkolonych w województwie wielkopolskim, dolnośląskim, podlaskim
45 GODZIN SZKOLEŃ ONLINE dla nauczycieli z interwencji kryzysowej
600 GODZIN KONSULTACJI psychologicznych oraz wsparcie mentorskie szkół objętych projektem
630 uczestników skorzystało z mobilnego laboratorium
 13 placówek edukacyjnych  zaprosiło nas do siebie aby poznać metodę MobiLab
 21 szkół wzięło udział w projekcie Mobi Lab
Skontaktuj się z nami. Porozmawiajmy.
Małgorzata Lewandowska

Menadżerka projektów

Chcesz, aby Twoja placówka była inkluzywna edukacyjnie dla każdego dziecka? Napisz do nas!
Jesteśmy organizacją skupioną na działaniu!

Zobacz co osiągnęły dzieci w ramach naszych projektów - uczniowie stworzyli około 100 różnych prototypów, część z nich to wdrożone rozwiązania. Przeczytaj także o innych naszych osiągnięciach.

W jaki sposób możesz pomóc?

Wspierając naszą fundację pomagasz dzieciom wyposażając je w narzędzia i wiedzę do projektowania rozwiązań na ich lokalne problemy środowiskowe, a tym samym do walki o lepszą przyszłość świata.

Termin płatności co miesiąc

CodeForGreen_Bedlewo_2024_63
Nasze pracownie School Living Labs działają od 6 lat!
20241121 Warszawa, IV Szczyt dla Edukacji zorganizowany przez SOS dla Edukacji. Fot. PIotr Wójcik/Picture Doc
O czym rozmawialiśmy na IV Szczycie dla Edukacji?
01JCDEEF3FV8D2ER2MZRFFKK4X Duży
Code for Green w dyskusji na COP29 w Azerbejdżanie
Partnerzy projektu
Sfinansowano dzięki