Ułatwienia dostępu

MobiLab w Bydgoszczy

W piątek, 14 czerwca, Kanał Bydgoski stał się na chwilę centrum innowacyjnej edukacji. Mobilne laboratorium warsztatowe MobiLab odwiedziło nad Kanałem Bydgoskim Liceum Ogólnokształcące nr 3. Fundacja Code for Green wraz z firmą CANPACK zainaugurowały w ten sposób współpracę w zakresie programu edukacyjnego związanego z ochroną zasobów wodnych. Podczas zajęć terenowych zespół badawczy z Code for Green wraz z uczniami zbadali poziom bioróżnorodności oraz skład chemiczny wody w kanale. 

Młodzież uczestnicząca w zajęciach, miała okazję dowiedzieć się, jak cennym i niezbędnym do życia zasobem jest woda, a także jak wiele organizmów żywych może skrywać nawet płynący przez miasto kanałoraz dlaczego i w jaki sposób powinniśmy chronić zasoby wodne, w tym rzeki. Zajęcia w Mobilab skoncentrowane były również na zrozumieniu, jak przyroda funkcjonuje, jakie korzyści przynosi bioróżnorodność i jak ważna jest równowaga ekosystemów dla przyszłych pokoleń. Zajęcia poprowadzili eksperci Code for Green: Magdalena Okołów, Adam Turkot i Iza Łowicka, przybliżając uczestnikom tajemnice przyrody, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii i technik badawczych.

CANPACK Partnerem Fundacji Code for Green

Akcja nad Kanałem Bydgoskim zainaugurowała współpracę obu organizacji przy ogólnopolskim projekcie Code for Blue – programie sprawczej edukacji o zasobach wodnych, który ma na celu wyposażenie nauczycieli i uczniów w wieku 12 – 17 lat w wiedzę i narzędzia, pozwalające identyfikować problemy zasobów wodnych oraz wprowadzać efektywne rozwiązania w ich otoczeniu. 

„W CANPACK doskonale rozumiemy, że woda, klimat i różnorodność biologiczna są ze sobą nierozerwalnie powiązane i wzajemnie współzależne, a przyszłość zależy od zrównoważonego gospodarowania surowcami i zasobami wodnymi. Wierzymy, że kluczowe znaczenie w tym zakresie ma budowanie świadomości i edukacja młodych ludzi, aby mogli sprostać współczesnym i przyszłym wyzwaniom. Program Code for Blue, którego jesteśmy partnerem, jest doskonałą okazją do realizacji tego celu.” – powiedziała Małgorzata Podrecka, Wiceprezes CANPACK.

„Dzięki udziałowi w programie chcemy wspólnie motywować i inspirować do działania, a poprzez prowadzenie obserwacji i testów środowiska wodnego z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych, wspierać w praktyce rozwój młodzieży w tworzeniu realnych rozwiązań dla środowiska.” – dodała.

Bydgoszcz została wybrana na miejsce inauguracji współpracy nieprzypadkowo. Unikalne położenie miasta na styku czterech makroregionów Pojezierzy Południowobałtyckich połączonych z Kanałem Bydgoskim siecią rzek Brda oraz Wisła sprawia, że woda jest nieodłączną częścią tkanki miejskiej i społecznej miasta. Dodatkowo, właśnie w Bydgoszczy znajduje się jedna z dwóch w Polsce fabryka aluminiowych puszek napojowych CANPACK.

Warsztaty MobiLab

MobiLab to mobilne laboratorium, które łączy nowe technologie z zajęciami terenowymi i analizą danych. Projekt powstał na bazie wieloletnich doświadczeń w ramach autorskich programów edukacyjnych Fundacji Code for Green, opracowywanych wspólnie z nauczycielami. Warsztaty prowadzone w MobiLab to nowoczesna forma edukacji terenowej, która nie tylko realizuje podstawę programową w duchu STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka), ale również angażuje nauczycieli i uczniów w świat technologii i projektowania rozwiązań przyjaznych dla klimatu (w tym wypadku dla rzek).

Uczestnicy warsztatów mają okazję poznać nowoczesne techniki, takie jak kartowanie terenu z wykorzystaniem tabletów czy pomiary temperatury powierzchni za pomocą kamer termowizyjnych.

W trakcie prac badawczych korzystają z konduktometru do pomiaru przewodności elektrolitycznej wody, termometrów i phametrów do wody, mikroskopów, odczynników do analizy chemicznej wody, termokamery, czujników temperatury, nasłonecznienia i wilgotności. Celem tych działań jest budowanie multisensorycznych relacji z przyrodą, co w praktyce oznacza głębsze zrozumienie i docenienie natury.

Zajęcia terenowe Mobilnego Laboratorium MOBILAB były niezwykle wartościowe i doskonale zorganizowane. Prowadząca, pełna pasji, zaraziła nią naszych uczniów, co wyraźnie widać było, gdy z entuzjazmem zaczęli brodzić w Kanale Bydgoskim. Uczniom bardzo się to podobało.” – podsumowała Zuzanna Kacprzak, nauczycielka biologii.

Justyna Redlińska zwróciła z kolei uwagę na praktyczny aspekt zajęć: „Podczas zajęć terenowych dzieci badały wodę, mierzyły poziomy azotanów, siarczanów, pH oraz przewodność wody. Był to ich pierwszy kontakt z tego rodzaju doświadczeniami, dzięki czemu zdobyły wartościową wiedzę empiryczną, przekazaną w inny sposób niż w szkole – w ławkach.”

Uczniowie biorący uwagę w zajęciach docenili przede wszystkim fakt, że spędzili czas na świeżym powietrzu: Nie sądziłam, że w Kanale żyje tyle różnych stworzeń i że zajęcia będą aż tak ciekawe.”; „Super, że nie trzeba siedzieć w ławce. Atmosfera była naprawdę luźna i przyjemna. To ciekawsze niż zwykła lekcja. Sami tworzyliśmy preparaty do badań.”; „Bardzo podobały nam się zajęcia. Znaleźliśmy różne organizmy – larwy, ślimaki, ryby. Jesteśmy bardzo usatysfakcjonowani.” To tylko niektóre oceny uczestników warsztatów.

Polskie szkoły niemalże nie prowadzą zajęć w terenie. Większość lekcji, również tych z natury wymagających kontaktu z przyrodą, prowadzona jest w murach szkoły. Dlatego uczniowie nie uczą się przez doświadczanie, a otrzymują wiedzę metodą podawczą. W ten sposób omija ich wiele umiejętności, które naturalnie mogliby zdobywać podczas badań w terenie.

„Warsztaty w naszym mobilnym laboratorium MobiLab to świetna okazja, by uczyć się o wodzie, bioróżnorodności poza szkolnymi ławkami – i to nie jest nudna teoria! Dzieci mogą buszować w krzakach, szukać owadów, wyławiać z wody bezkręgowce, zbadać samodzielnie wodę i odkrywać, jak fascynujący jest świat przyrody. Taka lekcja w terenie to nie tylko nauka, ale i zabawa! Dowiadujemy się, jak zmiana klimatu wpływa na naszą planetę i uczymy się, jak nie być „eko-gburami”. Dzieci stają się bardziej empatyczne i uważne, bo widzą, że nawet najmniejsze organizmy mają swoje ważne miejsce w ekosystemie. To przygoda, która inspiruje do dbania o naszą wspólną przyszłość.” – przekonuje Izabela Łowicka, ekspertka odpowiedzialna za edukację MobiLab.

Dlaczego edukujemy? Nowoczesny model nauczania – Code For Green® 

Program Code For Green® jest odpowiedzią na rosnącą świadomość młodych ludzi na temat wyzwań klimatycznych. Wprowadza praktyczną edukację środowiskową, która wspiera młodych w tworzeniu realnych rozwiązań i odpowiedzi na prawdziwe lokalne problemy, po to by dobrze przygotować młode pokolenia do nowej rzeczywistości, narzuconej przez zmiany środowiskowe. Program wykorzystuje najnowsze trendy w edukacji i technologie, takie jak Design Thinking (projektowanie rozwiązań), empatyzacja, edukacja terenowa oraz praca zespołowa. Realizowany jest metodą Agile, co umożliwia uczniom projektowanie realnych rozwiązań w kluczowych kwestiach dla młodych pokoleń.