Ułatwienia dostępu
Zmiany środowiska i klimatu wywołują zmiany gospodarcze i społeczne. Są jednym z katalizatorów konfliktów gdyż wiąże się z nimi nierówny dostęp do zasobów lub niemożność życia w zagrożonym obszarze. W ich wyniku oraz w procesach, które są z nimi powiązane (czasami pośrednio) dochodzi do migracji dużych grup ludzi. Do czasu kryzysu humaniatarnego na granicy polsko-białoruskiej oraz wojny w Ukrainie, Polska nie doświadczyła skutków dużych migracji ludności. Obecnie większa liczba uczniów, uczniowie innych narodowości, mówiący w obcym języku i funkcjonujący w odmiennej kulturze to także wyzwanie dla placówek edukacyjnych – szkoły, nauczycieli, uczniów – tych obecnych i nowych. Nie musi tak być.
Nasze projekty wspierają dzieci i młodzież uchodźczą w procesie uczenia się w szkole oraz w integracji z polskim społeczeństwem. Dzięki kompleksowemu podejściu, wspierane są zarówno same dzieci i młodzież, jak i ich otoczenie – nauczyciele, społeczność szkolna i rodzice – w celu zapewnienia młodym ludziom szybkiego wdrożenia do szkoły i trwałych perspektyw na przyszłość. Nasze doświadczenie w pracy z uczniami w kryzysie uchodźczym oraz szkołami ugruntowaliśmy podczas projektów realizowanych z dziećmi z Ukrainy w całej Polsce.
Pomagamy w nabywaniu umiejętności i rozwijaniu kompetencji opartych na komunikacji (w tym międzykulturowej), empatii, dostępnych mechanizmach pomocy, budowaniu wsparcia osobom potrzebującym (uczeń, rodzic, nauczyciel, pracownik placówki pedagogiczno-psychologicznej) i budowanie nowych więzi społecznych oraz sieci wsparcia.
Zapewniamy szkolenia i materiały dla nauczycieli pracujących z klasami, w których znajdują się dzieci uchodźców (które nie mówią po polsku, są w ciężkim stanie psychicznym, nie znają swojego otoczenia) oraz szkolenie asystentów międzykulturowych, którzy będą wspierać nauczycieli.
Pomagamy organizować zajęcia dla społeczności szkolnych, które pozwolą na stworzenie własnych pomysłów na włączenie nowych uczniów. Organizujemy bezpośrednie wsparcie dzieci uchodźców poprzez zajęcia integracyjne w trakcie: roku szkolnego (grupy rotacyjne, mieszane z uczniami polskimi) umożliwiające im poznanie otoczenia, odnalezienie się w nowym środowisku oraz w okresie letnim (mieszane grupy uczniów polskich i ukraińskich, półkolonie letnie) zapewniające opiekę i odpoczynek dzieciom uchodźców.
Wspieramy w przygotowaniu bezpiecznej przestrzeni i opieki dla dzieci pozostających w ukraińskim systemie edukacji (mobilne pawilony z wyposażeniem), z ukraińskojęzycznym nauczycielem wspomagającym lub wychowawcami. Pozwalają zintegrować się z lokalnym społeczeństwem, wspólnie wypracowywać mechanizmy wsparcia i egzystencji.
Nov 09, 2017Zobacz co osiągnęły dzieci w ramach naszych projektów - uczniowie stworzyli około 100 różnych prototypów, część z nich to wdrożone rozwiązania. Przeczytaj także o innych naszych osiągnięciach.
Siedziba:
Buda Ruska 19 c, 16 -503 Krasnopol
Biuro:
Pl. Św. Agaty 4 lok.1, 16-500 Sejny
NIP: 8442359966
KRS: 0000682455
REGON: 367582420
Więcej o finansowaniach Fundacji