Uczniowie z pracowni Living Lab podczas warsztatów terenowych w Parku Narodowym „Ujście Warty” mieli okazję zanurzyć się w dźwiękach przyrody, obserwować życie zwierząt nad i pod wodą oraz przyjrzeć się, jak ekspansywna działalność człowieka wpływa na środowisko naturalne.
Warsztaty prowadzone w programie „Living Lab” nie tylko budują relację uczniów z naturą, ale także pomagają w empatycznym podejściu do problemów, z którymi spotykają się w swoich projektach, takich jak prototypowanie rozwiązań w ramach inicjatywy #Codeforgreen. Dzięki autentycznym doświadczeniom i odkrywaniu ciekawostek przyrody uczniowie rozwijają wrażliwość na otaczający ich świat. Kontakt z naturą w terenie, w przeciwieństwie do tradycyjnej edukacji prowadzonej w salach lekcyjnych, pozwala uczniom odbudować naturalną więź ze środowiskiem.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się m.in.:
- Że jajo bociana jest tylko nieznacznie większe od kurzego, a na liczbę jaj w gnieździe wpływa temperatura i obfitość pożywienia w Afryce, zanim bociany wrócą do Polski.
- Niektóre ptaki pozbywają się pasożytów poprzez tarzanie się w mrowiskach, wykorzystując kwas mrówkowy.
- W wielu akwenach wodnych żyją bezkręgowce, które wyglądem mogłyby przypominać stworzenia z filmów science fiction.
Park Narodowy „Ujście Warty” odgrywa kluczową rolę nie tylko dla ochrony przyrody, ale także dla edukacji ekologicznej. Niespieszne poznawanie przyrody w jej naturalnym środowisku kształtuje w młodych ludziach postawy odpowiedzialności za środowisko i inspiruje ich do działania. Dzięki takim programom przyszłe pokolenia uczą się szanować i chronić zasoby naturalne, które są kluczowe dla naszej planety.
Warsztaty terenowe, organizowane we współpracy z Parkiem Narodowym, pozwalają uczniom na zdobycie wiedzy, której nie można przekazać w szkolnych murach. To cenne doświadczenie, które na długo pozostanie w ich pamięci, a wiedza zdobyta w ten sposób pomoże im w realizacji kolejnych projektów ekologicznych i technologicznych.
Park Narodowy „Ujście Warty” jest najmłodszym spośród 23 polskich parków narodowych, powołanym do życia w 2001 roku. Obejmuje około 8 tys. hektarów unikalnych terenów podmokłych, które stanowią jedną z najważniejszych ostoi ptaków wodnych i błotnych w Polsce. Na tym obszarze stwierdzono występowanie 280 gatunków ptaków, z czego ponad 170 to gatunki lęgowe. Wśród nich znajdują się rzadkie i zagrożone wyginięciem w Europie, takie jak wodniczka, derkacz czy rybitwa czarna. Teren ten, ze swoimi rozległymi łąkami i starorzeczami, pełni istotną rolę również poza sezonem lęgowym, służąc jako ważne miejsce migracji oraz zimowisko dla setek tysięcy ptaków, w tym gęsi zbożowych, które stały się symbolem parku. Oprócz walorów ornitologicznych, park zachwyca bogactwem flory oraz fauny, – spotkać tu można 35 gatunków ryb, 43 gatunki ssaków i liczne gatunki roślin objętych ochroną, co czyni go jednym z najcenniejszych obszarów przyrodniczych w Polsce.
W zajęciach wzięły udział szkoły z Poznania: VIII Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu, Szkoła Podstawowa nr 34 im. Wojska Polskiego w Poznaniu, Szkoła Podstawowa nr 77 im.15 Pułku Ułanów Poznańskich w Poznaniu , Kaczanowa: Samorządowa Szkoła Podstawowa w Kaczanowie , Wrześni: @Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni, Zespół Szkół Politechnicznych im. Bohaterów Monte Cassino we Wrześni i Polkowic: Szkoła Podstawowa nr 3 w Polkowicach , Zespół Szkół im. Narodów Zjednoczonej Europy w Polkowicach.