Edukacja odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu jednostek i społeczeństw. Dostęp do wysokiej jakości nauczania nie tylko umożliwia zdobycie wiedzy, ale także rozwija umiejętności krytycznego myślenia, kreatywności oraz zdolności adaptacji w dynamicznie zmieniającym się świecie. A wyzwań przed nami coraz więcej.
W dniach 7–8 lutego 2025 roku we Wrześni odbyła się XVI edycja konferencji „Lepsza Edukacja”, której hasło przewodnie brzmiało „Przekraczając Granice – Nowe Wyzwania Edukacji”.
Wydarzenie to również i w tym roku stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń, inspiracji i refleksji nad przyszłością edukacji. Uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w inspirujących przemówieniach ekspertów, dyskusjach oraz warsztatach praktycznych, które skupiały się na nowoczesnych metodach nauczania i wykorzystaniu technologii w procesie edukacyjnym.
Cyfryzacja obejmuje coraz więcej aspektów naszego życia – od edukacji i pracy po relacje społeczne. Technologie cyfrowe oferują szybki dostęp do wiedzy i ułatwiają komunikację, ale jednocześnie zmieniają sposób, w jaki funkcjonuje nasz mózg. Młodzi ludzie spędzają coraz więcej czasu przed ekranami, co prowadzi do zjawiska fonoholizmu – uzależnienia od smartfonów i mediów społecznościowych.
Badania pokazują, że nadmiar bodźców cyfrowych może wpływać na spadek koncentracji, trudności w budowaniu głębokich relacji oraz ograniczenie czasu spędzanego na aktywnościach rozwijających sprawczość i kreatywność. Mózg człowieka jest ewolucyjnie przystosowany do ruchu i eksploracji rzeczywistego świata – aktywność fizyczna i bezpośrednie doświadczenia sprzyjają lepszemu zapamiętywaniu i rozwiązywaniu problemów.
W kontekście edukacji wyzwaniem jest znalezienie równowagi między cyfryzacją a realnym doświadczeniem. Programy, które łączą technologię z aktywnością terenową i projektową, mogą pomóc młodzieży w rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia i pracy zespołowej.
Nasz mózg jest biologicznie przystosowany do interakcji z naturalnym środowiskiem. Regularny kontakt z przyrodą oraz aktywność fizyczna na świeżym powietrzu przynoszą wymierne korzyści dla zdrowia psychicznego i funkcji poznawczych, co potwierdzają liczne badania naukowe.
Małgorzata Snarska-Nieznańska, prezeska Fundacji Code for Green, Partnera Merytorycznego wydarzenia: To moje 6 spotkanie z uczestniczkami i uczestnikami konferencji we Wrześni i kolejny raz wychodzę z głową pełną ciekawej wiedzy, spotkań i perspektyw. Tym razem jako European Union Climate Pact Ambassador poszukiwałam odpowiedzi na to, jak zadbać o odporność na zmiany i wpływ technologii uczennic i uczniów w dobie homo technologicus. Żyjemy w w przedziwnym czasie doświadczając paradoksu technologicznej mocy – mamy jak do tej pory najwięcej narzędzi by zmieniać świat, a jednocześnie nasze umysły nie były nigdy dotąd tak podatne na zagrożenia, zamykając nas w algorytmicznej bańce, dającej iluzję sprawczości, zabierającej obiektywizm bo ograniczającej możliwość analizowania otaczającego nas świata. Nasz mózg daje nam jednak koło ratunkowe, które znaleźć możemy w bliskości z naturą. I kiedy otworzymy nasze szkoły na zrównoważony model edukacji, który uwzględni moc technologii jako narzędzia, a zajęcia w przyrodzie włączy do procesu nauczania, mamy szansę na budowanie realnej sprawczości dzieci i młodych i … budowanie lepszej ich odporności na zmiany.
Fot. Organizatorzy
Za nami kolejna edycja Lepszej Edukacji, wydarzenia, które od lat gromadzi nauczycieli, edukatorów i specjalistów związanych z oświatą. Tegoroczne spotkanie ponownie stało się przestrzenią wymiany doświadczeń, inspirujących dyskusji i poszukiwania konkretnych rozwiązań dla polskiej szkoły.
Warsztaty, sesje networkingowe oraz World Café pozwoliły uczestnikom na aktywne współtworzenie rekomendacji dla decydentów. Szczególnie cenne okazały się rozmowy między nauczycielami z różnych regionów, które umożliwiły wymianę doświadczeń i budowanie nowych relacji. W kontekście cyfryzacji szkół dużym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających nauczanie.
W trakcie konferencji padło wiele kluczowych pytań: jak angażować uczniów w proces nauki? Jak łączyć technologie z tradycyjnymi metodami nauczania? Jak skutecznie wspierać nauczycieli w ich codziennej pracy? Prelegenci i uczestnicy wspólnie szukali odpowiedzi, dzieląc się dobrymi praktykami i doświadczeniami.
Największą wartością wydarzenia były jednak rozmowy – zarówno te oficjalne podczas paneli i warsztatów, jak i te kuluarowe. To właśnie w takich momentach rodziły się pomysły, które mają szansę przełożyć się na realne zmiany w szkołach – komentuje Dariusz Andrzejewski, organizator konferencji i dyrektor Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 we Wrześni.