Accessibility Tools
Jesteśmy polską organizacją non-profit, która od 2017 roku aktywnie wprowadza sprawczą edukację środowiskową do szkół, by młodzi potrafili rozwiązywać lokalne problemy wykorzystując technologie cyfrowe.
Kształcimy nauczycieli – przekształcamy szkołę w centrum edukacji środowiskowej.
W Fundacji wiemy, że zmiana klimatu to problem, który wymaga systemowego podejscia. Program LivingLab powstał, by uczyć dzieci i młodzież jak w praktyce ograniczać katastrofalne w skutkach zjawiska.
Zwiększamy swiadomość w szkołach, samorządach i biznesie - kryzys wodny to obecnie jedno z nawiększych zagrożeń dla ludzkości. Program Code for Blue to nasza odpowiedź jak wspólnie możemy temu zaradzić.
W naszych projektach, uczymy jak cenna jest bioróżnorodność, która znika na świecie w zastraszającym tempie. Jej utrata stanowi zagrożenie dla przyszłości funkcjonowania naszej planety.
Stawiamy na nowe technologie, bo odgrywają kluczową rolę w prototypowaniu i skutecznym rozwiązywaniu problemów środowiskowych, do czego zapraszamy dzieci i młodzież.
Zobacz co osiągnęły dzieci w ramach naszych projektów - uczniowie stworzyli około 100 różnych prototypów, część z nich to wdrożone rozwiązania. Przeczytaj także o innych naszych osiągnięciach.
“Przy projekcie ławeczki współpracowaliśmy z lokalnym biznesem. Przedsiębiorcy widząc zaangażowanie i kreatywność uczniów, ich nowatorskie pomysły, otwierali się na współpracę i finansowanie pomysłów. Moi uczniowie zaś mieli poczucie, że to co tworzą ma sens, jest potrzebne i może być “sprzedane” na rynku. To wszystko jest motorem ich motywacji. A ja? Czuję sprawczość, to że nasze działania poprawiają stan przyrody. Czuję sie ważna i potrzebna w tym, co robię.”
Jola Gizelska
Nauczycielka przyrody i biologii w szkole podstawowej w Kaczanowie
“Współpraca, dobre relacje samorządu i szkoły w edukacji środowiskowej i klimatycznej są ważne dla wprowadzenia młodzieży w życie społeczne. Gdy nauczyciel jest mentorem a nie wykładowcą, młodzież łącząc wiedzę z praktycznymi działaniami w środowisku lokalnym, z biernych obserwatorów staje się kreatorem wspólnej przestrzeni, a pomysły przekuwa w działania. Otwarcie na dialog obu stron otwiera drogę do włączenia młodych w formułowanie lokalnych polityk. Samorząd zyskuje świadomych i aktywnych mieszkańców, którzy swoim zaangażowaniem wpływają także na otoczenie biznesowe. Szkoła integruje różne grupy społeczne wokół działań na rzecz środowiska i klimatu”.
Ewa Kowalik
Zastępca Burmistrza Polkowic ds. Społecznych
„Takie projekty wnoszą do szkoły nową energię i konkretne efekty. Dzieci nabywają sprawczości i zyskują wiarę w moc zmieniania swojego otoczenia, dzięki możliwości przeprowadzenia samodzielnie całego procesu zmiany od pomysłu do jego realizacji.”
Justyna Szelęga
Dyrektorka Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z Lewina Kłodzkiego
„Te dwa dni były bardzo intensywne, ale ogromnie motywujące i inspirujące. Przerobiłyśmy ogrom materiału poczynając od edukacji klimatycznej, dalej idąc przez psychologię, mindfulness i zajęcia terenowe. Zostałyśmy wyposażone w materiały, wiedzę i wsparcie, które pomogą nam w realizacji projektu. Na pewną wartością dodana są znajomości, które zostaną na długi czas. Takie wydarzenia niesamowicie napędzają do działania, nie tylko w projekcie Code for Blue, ale i w życiu.”
Kinga Pietrusiak
Nauczycielka wychowania fizycznego SP 51 z Wrocławia
„Jestem bardzo zadowolona z możliwości udziału w projekcie. Poszerzyłam swoje horyzonty odnośnie tego, jak mogę żyć ekologicznie. Okazuje się, że ludzi, dla których ekologia jest ważną częścią życia, nie jest mało. Jest nas całkiem sporo. Jeśli ktoś lubi coś robić, być częścią większej całości, to jak najbardziej polecam Code for Blue. Uczniowie są bardzo zadowoleni, chętnie brali udział w zajęciach, wręcz trzeba było wprowadzić selekcję ze względu na dużą liczbę chętnych. Dla mnie najtrudniejsze było to, że musiałam ustąpić miejsca dzieciom. Do tej pory to ja byłam tą osobą, która nadawała ton, która wyznaczała, co będziemy robić, a teraz musiałam usunąć się na bok. To młodzież, temat rzeki, wody, szeroko rozumiana ekologia były w centrum. To zupełnie nowe doświadczenie.”
Anna Czaja
Powiatowy Zespół Szkół w Środzie Śląskiej, matematyka
„Temat rzeki był mi bliski. Potraktowałam ją jako niesforny element środowiska i zajmowałam się z uczniami różnymi aspektami wody. Nawet doszliśmy do małej retencji. Teraz mam wiele pomysłów na kolejne zajęcia. Warsztaty w Powsinie były bardzo inspirujące – najbardziej podobało mi się połączenie empatii i design thinking. To było coś, czego brakuje w rutynie szkolnej. Tak jak outdoorowych lekcji – wychodzimy na zewnątrz, by zobaczyć świat, który jest za oknem. Szkoła ma przygotować do życia, a nie tylko podawać wiedzę ex cathedra.”
Dorota Jasiak
Szkoła Podstawowa nr 1 w Kostancinie-Jeziornie, geografia, j. niemiecki
„Uważam, że design thinking z programu Code for Blue doskonale wpisuje się w obecne trendy edukacyjne. Nauczyciele coraz częściej starają się dostosować swoje lekcje do potrzeb uczniów, wprowadzając bardziej aktywizujące formy nauczania. W naszej szkole już teraz mamy odpowiednie warunki do wdrożenia tej metody na większą skalę, nie tylko w ramach projektów. Posiadamy dobrze wyposażoną pracownię techniczną, idealną do tworzenia prototypów. To sprawia, że możemy zastosować tę metodę w praktyce, w środowisku gotowym na takie działania. Dzięki tej metodzie uczniowie uczą się współpracy w grupie,nabywają umiejętności szybkiego podejmowania decyzji, prototypowania i redukcji błędów, a to kompetencje, które są dziś kluczowe na rynku pracy.”
Angelika Kossakowska
Szkoła Podstawowa Nr 20 im. gen. Władysława Sikorskiego w Białymstoku
„Edukacja terenowa łączy w sobie wiele elementów – nie tylko wiedzę, ale także aktywność fizyczną, co jest dla mnie, jako nauczyciela wychowania fizycznego, szczególnie istotne. Lekcje terenowe pozwalają uczniom na bezpośrednie doświadczanie rzeczywistości, co sprawia, że więcej zapamiętują. To dla nich frajda i są w stanie później opowiedzieć o swoich doświadczeniach, wyrazić swoje zdanie, co jest znacznie bardziej wartościowe niż samo słuchanie, czytanie książek czy oglądanie filmów, które szybko ulatują z pamięci. Chciałabym, aby edukacja terenowa była jeszcze bardziej wykorzystywana w naszej szkole, zwłaszcza na innych przedmiotach. Dzięki niej uczniowie mogą lepiej zrozumieć i obserwować otaczającą ich przyrodę, a także rozwijać empatię oraz wrażliwość na to, co dzieje się wokół nich.”
Angelika Kierat-Syrowy
Szkoła Podstawowa nr 26 im. Rodła w Zabrzu, nauczycielka wychowania fizycznego
„Warsztaty z programu Code for Blue były bardzo ciekawe, ponieważ pozwoliły mi na praktyczne zastosowanie metody design thinking, której wcześniej nie stosowałam w takim zakresie. Chociaż słyszałam o tej metodzie, dopiero teraz miałam okazję naprawdę ją przećwiczyć. Najbardziej uderzyło mnie to, jak angażujące jest to podejście. Dzięki symulacjom i analizie person, poczułam się emocjonalnie związana z postacią, którą reprezentowałam. To zaangażowanie sprawiło, że naprawdę przeżywałam sytuację tej osoby i walczyłam o jej potrzeby, co było dla mnie zaskakujące. Czułam się, jakbym sama była twórcą rozwiązania, co w pełni oddaje istotę tej metody. Dzięki temu doświadczeniu będę mogła lepiej prowadzić warsztaty z dziećmi, gdyż rozumiem, jak emocjonalnie angażująca może być ta metoda i jak ważne jest, by najpierw samodzielnie poczuć jej działanie.”
Marzena Fedorowicz
Szkoła Podstawowa im. Arkadego Fiedlera w Budzisławiu Kościelnym
Siedziba:
Buda Ruska 19 c, 16 -503 Krasnopol
Biuro:
Pl. Św. Agaty 4 lok.1, 16-500 Sejny
NIP: 8442359966
KRS: 0000682455
REGON: 367582420
Więcej o finansowaniach Fundacji