Accessibility Tools

MobiLabem pokonaliśmy ponad 2 tys. km

Nasze mobilne laboratorium edukacyjne MobiLab zrealizowało do tej pory szereg zajęć terenowych, angażując 36 szkół (zarówno podstawowych, jak i liceów) i docierając do 698 uczniów oraz 57 nauczycieli. W sumie przeprowadziliśmy 95 godzin warsztatów, które miały na celu nie tylko edukację, ale również aktywne angażowanie młodzieży w badania środowiskowe.

Trasa MobiLab obejmowała 21 miejscowości, w tym zarówno małe wiejskie szkoły, jak i większe placówki w miastach takich jak Poznań, Wrocław i Jelenia Góra. W ciągu trwania projektu, nasza ekipa pokonała łącznie 2060 km, aby dotrzeć do uczniów i zrealizować różnorodne zajęcia w terenie.

Zajęcia odbywały się w takich lokalizacjach jak: Wrocławskie ZOO, gdzie korzystaliśmy z uroków historycznego budynku, w którym niegdyś mieszkali Państwo Gucwińscy. W Bninie (Kórnik) uczniowie uczestniczyli w zajęciach w pobliżu domu, w którym przyszła na świat noblistka Wisława Szymborska. Warsztaty prowadzone były również w pobliżu Politechniki Wrocławskiej, a także w różnorodnych naturalnych sceneriach – na łąkach, w parkach oraz nad rzekami i jeziorami.

Podczas zajęć, uczniowie badali jakość wody w rzekach takich jak Odra, Wrześnica, Prosna, Kamienna oraz w kanałach i jeziorach, w tym w Kanale Bydgoskim, Grzymisławskim, Raczyńskim, Kórnickim i na Kajakach. Te praktyczne doświadczenia były kluczowe w rozwijaniu umiejętności analizy i obserwacji w kontekście ochrony środowiska.

MobiLab nie tylko realizował programy edukacyjne w szkołach, ale także brał udział w ważnych wydarzeniach, takich jak Konferencja Women in Tech w Warszawie, Kongres OEES we Wrocławiu, Dni Odry we Wrocławiu oraz Konferencja Lepsza Edukacja we Wrześni.

W ramach zajęć MobiLab współpracowaliśmy z różnymi partnerami, w tym z jednostkami samorządowymi, takimi jak Miasto Wrocław oraz z firmami, takimi jak Canpack.

Celem MobiLab jest wyposażenie młodego pokolenia w umiejętności i narzędzia potrzebne do aktywnego kształtowania rzeczywistości w obliczu wyzwań klimatycznych. Innowacyjne metody nauczania, oparte na empatyzacji i edukacji terenowej, umożliwiają uczniom bezpośredni kontakt z przyrodą oraz rozwijanie kluczowych kompetencji, takich jak obserwacja, analiza i krytyczne myślenie.

Co i gdzie badaliśmy?

KórnikW Kórniku, nad jeziorem Kórnickim, badania wykazały podwyższone stężenia związków azotu i fosforanów, co potwierdziło konieczność monitorowania jakości wody. Uczestnicy zajęć, głównie uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Kórniku, zebrali dane dotyczące bioróżnorodności jeziora, w tym obserwacje organizmów wodnych takich jak żyrytwa, płoszczyce i błotniarki.
ZaniemyślZ kolei w Zaniemyślu, nad jeziorem Raczyńskim, porównano stan wody ze stawem znajdującym się w pobliżu szkoły w Kolniczkach. Staw, pod wpływem intensywnego rolnictwa, wykazał znacząco gorsze parametry fizykochemiczne, co podkreśliło potrzebę zrównoważonego użytkowania terenów rolnych. Natomiast jezioro Raczyńskie charakteryzowało się większą różnorodnością gatunkową, m.in. dużą populacją larw pływaka żółtobrzeżka – drapieżnego chrząszcza.
ŚremW Śremie, nad jeziorem Grzymisławskim, uczniowie zbadali chemiczne wskaźniki jakości wody, które wskazały na podwyższone stężenia fosforu oraz związków azotu. Zidentyfikowano także liczne larwy ochotek, co jest wskaźnikiem umiarkowanego zanieczyszczenia. Obserwacje fauny, takie jak żaby i różnorodne pluskwiaki, wzbogaciły wiedzę uczestników na temat wskaźników biologicznych wód.
Jelenia GóraW Jeleniej Górze, nad ujściem rzeki Młynówki do rzeki Kamiennej, młodzież badała wpływ inwazyjnych roślin, takich jak rdestowiec i niecierpek gruczołowaty, na lokalne ekosystemy. Obserwowano przeobrażenia ważek oraz odnaleziono larwy chruścików, które pełnią rolę bioindykatorów czystości wód.

Nasi partnerzy
Aktualności
Dzieci w sieci: sexting, hejt, uzależnienie
Jak rozmawiać o powodzi z dziećmi i młodzieżą?
Temat rzeka na Kongresie Zdrowych Miast