Accessibility Tools

Prezeska Fundacji Code for Green w Zespole ds. Edukacji Klimatycznej i Środowiskowej przy MEN

Przy Ministerstwie Edukacji Narodowej powstał zespół ds. edukacji klimatycznej i środowiskowej, skupiający ekspertów z różnych środowisk, w tym przedstawicieli NGO, naukowców, samorządowców, prawników i aktywistów. W gronie tych specjalistów znalazła się także dr Małgorzata Snarska-Nieznańska, prezeska Fundacji Code for Green.

Powołanie zespołu eksperckiego to istotny krok w kierunku wprowadzania zmian w edukacji w polskich szkołach w celu stworzenia nowoczesnego programu edukacji klimatycznej. Zespół, współpracując z Ministerstwem Klimatu i Środowiska oraz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wypracuje ścieżkę wdrożenia edukacji praktycznej, rozwijającej kompetencje takie jak krytyczne myślenie, współpraca, komunikacja oraz empatia.

Zespół już rozpoczął analizę pierwszych dokumentów, takich jak rekomendacje dla autorów podstawy programowej oraz Model Edukacji Klimatycznej opracowany przez organizacje związane z projektem SOS dla Edukacji.

Kluczowym zadaniem zespołu jest integracja działań z istniejącymi programami i dostosowanie polskiego systemu edukacji do globalnych celów klimatycznych.

Fundacja Code for Green odgrywa tu istotną rolę, nie tylko poprzez zaangażowanie w prace zespołu, ale także dzięki dotychczasowym doświadczeniom w rozwijaniu opartych na praktyce programów edukacyjnych jak Code for Green i Code for Blue, które łączą technologię z ekologią i wspierają rozwój kluczowych kompetencji młodzieży.

Edukacja klimatyczna, będąca kluczowym elementem globalnych wysiłków na rzecz walki ze zmianami klimatu, ma szansę wkroczyć „na poważnie” również do polskich szkół. Zgodnie z założeniami Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych oraz Porozumienia Paryskiego, celem tej edukacji jest przygotowanie młodych pokoleń do radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z kryzysem klimatycznym. Ma ona na celu rozwijanie świadomości, umiejętności oraz postaw, które pozwolą młodzieży aktywnie uczestniczyć w procesie ochrony klimatu.

Edukacja klimatyczna to nie tylko przekazywanie wiedzy o przyczynach i skutkach zmian klimatu, ale przede wszystkim rozwijanie praktycznych kompetencji, które uczniowie mogą wykorzystywać w swoim codziennym życiu. W programie edukacji klimatycznej znajdują się takie elementy jak:

  1. Historia zmian klimatu – Uczniowie poznają, jak na przestrzeni wieków zmieniała się atmosfera Ziemi, jakie czynniki wpływały na te zmiany oraz jaki wpływ na te procesy miała działalność człowieka.

  2. Rola bioróżnorodności – Edukacja klimatyczna kładzie nacisk na zrozumienie, jak różnorodność biologiczna wpływa na procesy klimatyczne oraz jak zmiany klimatyczne mogą prowadzić do wymierania gatunków, zaburzając równowagę ekosystemów.

  3. Praktyczne umiejętności – Kluczowym celem jest wyposażenie młodych ludzi w umiejętności adaptacji do nowych warunków klimatycznych oraz mitygacji skutków zmian, takich jak ograniczanie emisji gazów cieplarnianych czy zarządzanie zasobami wody.

  4. Społeczna odpowiedzialność – Edukacja klimatyczna kształtuje świadomość dotyczącą wpływu codziennych decyzji na środowisko i klimat. Uczniowie uczą się odpowiedzialności za podejmowane działania i zaniechania, co ma na celu budowanie postaw proekologicznych w społeczeństwie.

  5. Współpraca i zaangażowanie – Kluczowym elementem edukacji klimatycznej jest rozwijanie umiejętności współpracy na rzecz ochrony klimatu. To kształcenie liderów, którzy będą gotowi działać na rzecz lokalnych społeczności oraz angażować się w inicjatywy ekologiczne.

Edukacja klimatyczna służy więc nie tylko przygotowaniu młodzieży do przyszłych wyzwań, ale także kształtowaniu postaw aktywnych obywateli, którzy świadomie podejmują działania na rzecz ochrony środowiska i swojej przyszłości.

Nasi partnerzy
Aktualności
Dzieci w sieci: sexting, hejt, uzależnienie
Jak rozmawiać o powodzi z dziećmi i młodzieżą?
Temat rzeka na Kongresie Zdrowych Miast