Uczniowie z pracowni School Living Lab zaprezentowali ekoprototypy
W Samorządowej Szkole Podstawowej we Wrześni odbyła się II edycja Kongresu Ekologicznego „Zawsze Zielona Września! Przyłączysz się?”. W wydarzeniu wzięło udział ponad 120 osób – uczniów (w tym gronie znalazła się młodzież z naszych pracowni), studentów, nauczycieli, dyrektorów szkół, wykładowców uniwersyteckich, przedstawicieli instytucji zajmujących się ekologią, spółek komunalnych oraz seniorów z Uniwersytetu III Wieku.
Kongres został poprowadzony w formule Open Space Technology, co umożliwiło uczestnikom aktywny udział poprzez zgłaszanie własnych tematów, dyskusję oraz planowanie działań skoncentrowanych na wiodącym temacie wydarzenia. Głównym celem kongresu było budowanie świadomości ekologicznej wśród uczestników. Zgłoszone tematy dotyczyły m.in. zmian klimatycznych, ochrony wód, wolontariatu w ekologii, segregacji odpadów oraz ładu przestrzennego. Uczestnicy mieli okazję wymieniać doświadczenia, co może przyczynić się do podejmowania kolejnych inicjatyw na rzecz ochrony środowiska (jednym z pomysłów na przyszłość była mapa zielonych miejsc Wrześni).
W czasie kongresu odbyło się też inne wydarzenie – „Code for Green Days”, które zainaugurowało projektowe działania podsumowujące sześcioletnią współpracę trzech szkół: Samorządowej Szkoły Podstawowej w Kaczanowie, Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 we Wrześni oraz Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni w programie School Living Lab (dawniej Code for Green). Od początku celem projektu była promocja działań ekologicznych oraz rozwój kompetencji technologicznych uczniów, a także kształtowanie postaw proekologicznych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi technologicznych.
Zorganizowanie w ramach Kongresu Ekologicznego we Wrześni inicjatywy Code for Green Days, w której uczestniczyły trzy szkoły z programu CFG oraz przedstawiciele lokalnych instytucji, pokazuje, jak istotne jest angażowanie młodych ludzi w działania na rzecz ochrony środowiska. To właśnie w takich miejscach i dzięki tego typu inicjatywom rodzi się świadomość ekologiczna, która może przerodzić się w realne zmiany na skalę globalną. Wspólne działania – zarówno te małe, lokalne, jak i większe projekty, takie jak Code for Green – stanowią fundament drogi ku zrównoważonej przyszłości. Każdy z nas ma szansę stać się częścią tej transformacji.
Dariusz Andrzejewski, Samorządowa Szkoła Podstawowa we Wrześni
W ciągu sześciu lat współpracy, szkoły uczestniczące w projekcie zrealizowały szereg inicjatyw edukacyjnych, warsztatów oraz wydarzeń, dzięki którym uczniowie rozwijali świadomość ekologiczną, uczyli się programowania z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska, promowali innowacyjne rozwiązania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, ale też wspólnie z uczniami innych szkół rozwiązywali problemy ekologiczne przy użyciu nowoczesnych technologii.
Wspólnie możemy przekształcać naszą okolicę w lepsze miejsce do życia. Kongres Zawsze Zielona Września to wydarzenie, w którym każdy z nas ma szansę wpłynąć na przyszłość środowiska, a nasze projekty mogą stać się rzeczywistością.
Łukasz Fimiak, Zespół Szkół Politechnicznych im. Bohaterów Monte Cassino we Wrześni
Wśród projektów, które zaprezentowali uczniowie z pracowni School Living Lab, znalazły się m.in. ławeczka solarna, interaktywny dom heksagonalny, płot to retencjonowania wody, ale też interaktywny Kosz na Śmieci – „Śmieciuś”, stworzony przez uczniów technikum informatycznego w Wrześni. Założeniem tego projektu jest nauczenie najmłodszych uczniów szkół podstawowych i przedszkoli, do jakich kolorowych koszy należy wyrzucać śmieci. Na ekranie wyświetlane są obrazki odpadów, a po kliknięciu na jeden z nich, podświetlany jest odpowiedni kolor kosza. Kosz będzie miał również możliwość komunikacji głosowej z użytkownikiem, co planowane jest na dalszym etapie projektu. Prototyp, wykonany w dużej skali, wykorzystuje tablet do interakcji z użytkownikiem.
28 września świętowaliśmy Code for Green Day podczas Kongresu Ekologicznego Zawsze Zielona Września. To był wspaniale i kreatywnie spędzony czas. Uczniowie naszej grupy zaprezentowali prototypy, które stworzyli w ciągu sześciu lat pracy w programie Code for Green. Zainteresowanie naszymi rozwiązaniami było ogromne. Młodzież doskonale przedstawiła efekty naszej pracy. Uczniowie jednogłośnie stwierdzili, że był to dla nich znakomity czas, a udział w programie zwiększył ich umiejętności technologiczne i przyrodnicze, a także kompetencje miękkie, takie jak empatia, kreatywność oraz współpraca w grupie. Chętniej wypowiadają się publicznie, czują się pewniej i wiedzą, że mają duży wpływ na otaczający ich świat.
Monika Grześkowiak-Włodarczyk, Samorządowa Szkoła Podstawowa w Kaczanowie
W trakcie Kongresu Ekologicznego najmłodsi programiści mogli wziąć udział w zajęciach pod hasłem „Tworzenie drogi dla ozobotów”, a wszyscy chętni – w warsztatach plastyczno-technicznych lub laboratoryjnych, by sprawdzić jakość wody z wrzesińskiego zalewu pod mikroskopem.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Always active
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.